Znáte Great Wall, Lifan, Martin Motors či Brilliance? Tyto a další čínské automobilky útočí na Evropu

O čínských výrobcích, a zejména pak o automobilech, nemá řada Evropanů valné mínění. Představují si je jako silně nekvalitní, nespolehlivé a ještě pravděpodobně zdraví škodlivé „odpadky“, které by se na vyspělé trhy vůbec neměly dostat. Je však skutečnost opravdu taková? Skutečně se Číňané zatím nic nenaučili?

Číně se zatím nedaří na evropském trhu uspět, výjimkou je Ukrajina

Poslední dobou stále častěji a častěji čteme či slýcháme v médiích, jak čínské vozy začínají zaplavovat Evropu. Některý z novinářů si dokonce neodpustí ani politicky ne zcela korektní výroky o tom, jak si žlutá rasa zotročuje rasu bílou či jak se Evropa začíná stávat čínskou kolonií. Nebudeme zde do detailů rozebírat, zda jsou tyto obavy oprávněné. Částečně nejspíš ano, co se však týče expanze čínských vozů na evropský trh, jsou veškeré starosti liché. K té totiž zatím nedochází a ještě pár let ani docházet nebude. Ale časy se mohou rychle změnit.

První ofenziva Číňanům nevyšla

Jak zkreslená je představa Evropanů o čínském průmyslu, dobře ilustruje domněnka, že Číňané začali vyrábět vozy poměrně nedávno. To je však nesmysl. Čína není zemí, kde se začalo se strojírenstvím až po textilní expanzi do zbytku světa. Auta se zde vyrábějí již od 50. let a v současnosti zde figurují asi tři desítky značek plus nespočet firem vyrábějících skútry, motorky, tříkolky apod. Samozřejmě, kvalita čínských vozů byla vždy nesrovnatelně nižší než u japonských či evropských aut a navíc byly zdejší vozy vyráběny poměrně specificky. I díky tomu nebyly nikdy zdejší automobily konkurence schopné mimo Asii. S tím se však čínští producenti nechtěli spokojit, a proto někdy kolem roku 2007 a 2008 začali ve velkém vyvážet i do Evropy. Šlo zejména o značku Brilliance nabízející sedany BS4 (srovnatelné s Hondou Civic či Fordem Focus) či BS6 (podobné jako Toyota Avensis či Ford Mondeo). Ty byly určené především pro německý trh. Číňané tak sice o sobě dali dobře vědět, jejich pokus dobýt evropský trh byl však založen na hodně naivní obchodní strategii. Brilliance totiž prodával své vozy za jen o něco nižší cenu než zavedení konkurenti. Menší sedan BS4 začínal někde pod 300.000 Kč, což je zhruba cena, za kterou se dal pořídit nový Ford Focus či VW Golf.

Výjimka potvrzuje pravidlo – čínská auta bodují na Ukrajině

Jen jeden jediný stát v Evropě se může „pyšnit“ solidním procentem čínských vozů na svých silnicích. Je jím Ukrajina. Malý vůz Geely CK se zde dokonce umístil na první pozici, co se týče počtu prodaných vozů. Proč tomu tak je, je velice složité říci. Jednak Číňané hodně stlačili cenu; Geely CK začíná v přepočtu někde kolem 140.000 Kč. To je ale na druhou stranu částka, za kterou jsou k mání některé Chevrolety či třeba Renault Thalia. Dalším důvodem by pak mohla být i relativní tradičnost ukrajinského trhu. Na rozdíl od západní Evropy se zde totiž stále těší velké oblibě klasické sedany. SUV si zde kupuje téměř výhradně minoritní horní vrstva, různé cross-overy, MPV a podobně jsou tu též poměrně vzácné. No a je to právě pole klasických sedanů, na kterém Číňané dokáží bodovat a nabídnout poměrně solidní auta. Jejich SUV jsou zatím nekonkurenceschopné. Zda určitou roli hraje i přirozená odtažitost řady Ukrajinců od výrobků pocházejících z imperialistického Západu je možné pouze spekulovat. Narozdíl od západní Evropy je také pro Ukrajinu typická i poměrně hustá síť dealerství čínských vozů a hojná reklama na ně. Možná právě proto se zde autům z Číny tak dobře daří.

Jak se čínská auta řídí?

Pokud člověk usedne za volant čínského vozu, bude možná pozitivně překvapen. Jistě, nemůže čekat stejné jízdní vlastnosti jako u tradičních značek. I tak ale není důvod se bát, že někde něco upadne, shoří či exploduje. Pokud máte rádi rychlou a sportovní jízdu, čínské auto nebude dobrou alternativou. V případě že ale chcete něco, co vás levně přepraví z jednoho místa na druhé, nemusí být takový „číňan“ úplně od věci. Celková kvalita dílenského zpracování všeobecně pokulhává, nenáročného motoristu ale neurazí. Díky jednoduché konstrukci a nízké ceně náhradních dílů není servis čínského vozu drahý, a proto v konečném poměru cena/výkon např. takový Geely nijak neztrácí. Současné čínské vozy by se daly přirovnat k těm korejským ze začátku 90. let – nic moc, ale svůj účel splní. To se ale může velice rychle změnit. Číňané nakupují technologie doslova jako splašení – nedávno jedna z čínských automobilek ohlásila uvedení na trh vozu, který využívá veškeré technologie z vozu Saab 9-5 – a proto se za takových 10 či 20 let můžeme ještě hodně divit. Každopádně, ať se nám to líbí nebo ne, je potřeba s čínskou automobilovou produkcí do budoucna počítat.

Čínských automobilek je nespočet

Pro zajímavost zde uvedeme ještě (zdaleka ne kompletní) seznam automobilek, které v Číně operují. Seznamte se, prosím.

  • Brilliance
  • Chery
  • Great Wall
  • Gonow
  • BYD
  • Chana
  • Hafei
  • JAC
  • Roewe
  • Changfeng
  • Lifan
  • Martin Motors